در ساخت گاوصندوق برای مقاومت محصول در برابر آتش سوزی و همین طور وزن دادن به آن بین دوجداره از مواد مختلفی پر می شود. این مواد اغلب به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود تا مانع نفوذ حرارت به داخل گاوصندوق شود. اما این عایق حرارتی به گاوصندوق وزن هم می دهد. بسته به جنس ماده ای که در دوجداره محصول به کار می رود وزن و همینطور میزان نسوز بودن گاوصندوق متفاوت است.

عایق های حرارتی جنس های مختلفی دارند که در گاوصندوق های ایرانی و خارجی متفاوت است. برخی از آنها امنیت و مقاومت بیشتری دارند و مطمئن تر هستند. اگر به دنبال خرید گاوصندوق هستید و تفاوت قیمت و میزان امنیت محصولات ایرانی و خارجی برای شما سوال برانگیز است حتما پیشنهاد می کنیم نوشته مرتبط با عایق های حرارتی و مقایسه مقاومت آنها را مطالعه کنید. در این نوشته قصد داریم بیشتر در خصوص یکی از عایق های حرارتی و محصولات دارای این نمونه صحبت کنیم.

گاوصندوق باید نسوز و غیرقابل اشتعال باشد. بنابراین مواد اولیه که در یک گاوصندوق به کار می رود حتما باید در برابر آتش سوزی مقاوم باشد. فولاد گاوصندوق خوب طبیعتا نسوز و مقاوم است اما مشکل اینجاست که این فولاد هدایت کننده گرمای خوبی است. برای اینکه جلوی نفوذ گرما و حرارت به داخل گاوصندوق گرفته شود بین دوجداره گاوصندوق نسوز باید یک عایق قرار بگیرد. این عایق در برخی از گاوصندوق های نسوز از جنس گچ است. گچ در ترکیب با سایر مواد مانند بتن می تواند به عنوان عایق عمل کند. در محصولات ایرانی اغلب از این مواد در گاوصندوق های نسوز استفاده می شود.

گچ در صورت قرار گرفتن در معرض گرما شروع به آزاد کردن بلور های آب می کند و با آزاد شدن آب دیواره داخلی خنک تر می شود و از میزان دمای محیط کم می کند. به کار رفتن گچ روی قیمت گاوصندوق نیز بسیار موثر است. قیمت گاوصندوق دارای عایق گچی اغلب پایین تر است. بنابراین در خرید گاوصندوق اگر محدودیت بودجه زیادی دارید و به دنبال یک محصول سایز بزرگ هستید محصولاتی با این نوع عایق مناسب ترند.