اگر به دنبال خرید گاوصندوق باشید احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که آیا قیمت گاوصندوق متناسب با ویژگی ها و امکانات گاوصندوق هست یا خیر؟ یا راحت تر بگوییم آیا فروشنده، قیمت منصفانه ای را روی محصول اعلام می کند یا خیر.

به طور کلی صنعت امنیتی و گاوصندوق در ایران خیلی صنعت متدوال و شناخته شده ای نیست، بنابراین اطلاعات عمومی افراد نیز نسبت به این دسته از محصولات کم است. اگر سری به بازار و بورس گاوصندوق در خیابان قرنی زده باشید، با کلی محصول متنوع ایرانی و خارجی روبه‌رو می شوید که هرکدام یک قیمت را به شما اعلام می کند. شاید در وهله اول تفاوت قیمت گاوصندوق ها را در  ایرانی یا خارجی بودن آن محصولات بدانید اما وقتی قیمت گاوصندوق در فروشگاه های گاوصندوق های خارجی را نیز باهم مقایسه کنید متوجه می شوید بحث فقط وارداتی بودن گاوصندوق ها نیست بلکه موارد دیگری وجود دارد که روی قیمت گاوصندوق موثر است. اما نکته اینجاست ، از کجا متوجه شویم قیمت منصفانه ای از فروشنده می گیرید و قیمت محصول متناسب با محصول است؟

مقایسه در بازار

بهترین راه مقایسه گاوصندوق ها است. برای اینکار لازم نیست تا بازار بروید. فروشگاه های آنلاین را چک کنید تا محدوده قیمت گاوصندوق های ایرانی و خارجی دستتان بیاید. با این کار تا حدودی متوجه می شوید اصلا متناسب با بودجه و امکاناتی که از گاوصندوق نیاز دارید باید سراغ چه محصولاتی باشید. وقتی محدوده قیمت گاوصندوق ها بدستتان آمد باید کمی دقیق تر موضوع را بررسی کنید. باید تفاوت امکانات و ویژگی های محصولات مختلف را بررسی کنید. اگر قیمت گاوصندوقی خیلی پایین است چه ویژگی هایی دارد یا حتی بالعکس.

بررسی استاندارد های گاوصندوق

یکی از بهترین ها برای تشخیص این موضوع استاندارد ها و تاییدیه هایی است که گاوصندوق دریافت کرده . گاوصندوق ها برای ویژگی هایی مانند نسوز و ضدسرقت بودن باید از مراکز معتبر تاییدیه دریافت کنند در غیر این صورت یک ادعا از جانب کمپانی ارزشی ندارد. هرچقدر طبق این استاندارد ها محصول در لول های بالاتری قرار گرفته باشد و از طرف مراکز بین المللی مانند ul یا rsc تایید شده باشد ارزش بیشتری دارد و طبیعتا قیمت محصول بالاتر است.

((((همین جا داخل پرانتز باید بگوییم که اگر صرفا به لحاظ بودجه کم به دنبال گاوصندوق های ایرانی هستید، با کمی جستجو و تحقیق می توانید گاوصندوق های خارجی بخرید که کیفیت بالاتری دارند و تقریبا هم قیمت محصولات ایرانی هستند ))))

بررسی برند سازنده و سیستم رمز نگاری

 تعدادی از کمپانی ها در دنیا شناخته شده هستند و توانستند با تولید محصولات امن و مناسب وارد بازار جهانی شوند. مانند گاوصندوق های ایگل و لوسل که دو برند معروف کره ای هستند و در صنعت گاوصندوق پیشرفت چشمگیری دارند. طبیعتا این دسته از محصولات در محدوده قیمت بالاتری قرار  دارند. در واقع بحث فقط برند نیست. موضوع کیفیت و امنیت گاوصندوق مطرح است. وقتی که یک گاوصندوقی در بازار جهانی توانسته موفق عمل کند و استاندارد های بین المللی دریافت کند طبیعتا کیفیت و امنیت بهتری دارد و به دنبال آن در محدوده قیمت بالاتری نیز قرار دارد.

اما یک موضوع مهم دیگر بحث سیستم رمزنگاری است. گاوصندوق دیجیتال است یا مکانیکی؟ گاوصندوق های دیجیتال عموما در محدوده بالاتری قرار دارند. گاوصندوق های دیجیتال محصولات جدیدتر و امن تری هستند و سهم زیادی از بازار را به خودشان اختصاص داده اند. گاوصندوق های الکترونیکی به خوبی می توانند پاسخگو نیاز کاربران باشند بدون اینکه مشکلات گاوصندوق های مکانیکی را داشته باشند.

این نکته را فراموش نکنید که هرچند دیجیتال بودن جزء ویژگی های مهم در یک گاوصندوق الکترونیکی و دیجیتال است اما اگر سیستم رمز توسط برند و کمپانی معتبری طراحی نشده باشد همین عامل می تواند نقطه ضعفی برای محصول باشد.