یکی از پرکاربرد ترین اصطلاحاتی که هنگام خرید گاوصندوق می شنوید نسوز بودن گاوصندوق است. امکان نداره فروشنده روی نسوز بودن محصول تاکید نکند . اما این بار شما با کمی اطلاعات دقیق تر سعی کنید دیتاهای بیشتری از فروشنده بگیرید. اینطور می توانید مطمئن شوید که گاوصندوق چقدر نسوز است. 

یکی از فاکتور های اساسی در هر گاوصندوقی نسوز بودن گاوصندوق است اما اگر بخواهیم یک مقایسه بین میزان اهمیت نسوز بودن گاوصندوق و ضدسرقت بودن از نظر مشتری داشته باشیم عموما مشتریان روی ضدسرقت بودن محصول تمرکز بیشتری دارند.امیدواریم هیچ وقت نیاز نباشد نسوز بودن گاوصندوق تان محک زده شود اما هیچ کدام از آتش سوزی های بزرگی که کلی خسارت مالی و جانی به بار آوردند پیش بینی نشده بودند. پلاسکو، بازار تبریز ، میدان حسن آباد و .... 

گاوصندوق نسوز بابد به شما اطمینان دهد که تا فلان دما به مدت زمان مشخص محصول مقاوم است. این دیتاها در مشخصات گاوصندوق یا به صورت لیبل روی درب گاوصندوق درج می شود. در گاوصندوق های نسوز میزان مقاومت زمان بر حسب دما بسیار مهم است. یک گاوصندوق با مقاومت 30 دقیقه در دمای 600 درجه ام نسوز است. اما در مقایسه با یک گاوصندوق با مقاومت 1 ساعت در دمای 1040 درجه قطعا مقاومت کمتری دارد.

علاوه بر این هر گاوصندوق برای اقلام خاصی نسوز طراحی شده . مثلا در گاوصندوقی که برای اسناد و مدارک کاغذی نسوز شده امکان نگهداری اقلام دیجیتالی وجود ندارد. اقلام دیجیتالی در دمای بالای 50 درجه کاملا از بین می ورند در حالیکه این دما برای اقلام کاغذی بر خلاف تصور همه بالای 100 درجه است. 

یک نکته مهم دیگر که درباره گاوصندوق های نسوز باید بدانید بحث دمای داخلی گاوصندوق در زمان آتش سوزی است. وقتی به شما گفته می شود گاوصندوق نسوز است و برای اقلام دیجیتالی طراحی شده ، علاوه بر این تا دو ساعت مقاوم است. اینجاست که بحث استاندارد ها اهمیت پیدا می کند. استاندارد ها مشخص می کنند که دمای دخلی گاوصندوق در این بازه دو ساعت در چه محدوده ای قرار می گیرد. در واقع مهم ترین بخش در نسوز بودن گاوصندوق همین بخش است. اینکه دمای داخلی گاوصندوق در شرایط آتش سوزی واقعا چند است؟

نکته مهم بعدی درباره اعداد و ارقامی است که به گوشتان می خورد یا اصطلاحاتی که کمی جنبه جلب توجه دارد . مثل دمای کوره، دمای 900 درجه ؛ 600 درجه و الی آخر. 

اگر به شما گفته شد این گاوصندوق در دمای کوره نسوز است، حتما بپرسید که منظورتان از دمای کوره دقیقا چند درجه است؟ از دمای حدود 600 درجه به بالا جزء دمای کوره محسوب می شود. 

اما موضوع بعدی اعداد و ارقام است. وقتی به شما گفته می شود دمای 600 درجه احتمالا به خودتان می گویید حتما باید آتش سوزی بزرگی اتفاق بیفتد که دمای محیط به 600 درجه برسد. این فرضیه درستی است. در آتش سوزی پلاسکو دمای ثبت شده به 600 درجه نرسید اما موضوعی که مهم است و باید بدانید این است که اتش سوزی از کجا شروع می شود. اگر گاوصندوق شما نزدیک به محل اتش سوزی باشد خیلی سریع تر دمای اطراف به 600 درجه ممکن است برسد تا زمانی که به اندازه یک اتاق فاصله باشد. دمای 900 درجه جزء دماهای معمولی که برای یک گاوصندوق پیشنهاد می شود. البته فراموش نکنید که 1 ساعت در دمای 900 درجه .