گاوصندوق جزء آن دست از محصولات امنیتی است که این روز ها مشتریان زیادی پیدا کرده . اما مشکل این جاست که اطلاعات عمومی مشتریان درباره گاوصندوق خیلی سطحی است و صرفا به نسوز و ضدسرقت بودن گاوصندوق ختم می شود. چیزی که تقریبا در همه فروشگاه ها از فروشندگان گاوصندوق شنیده می شود اما عموما هیچ کدام از مشتریان نمی دانند که اصلا چطور باید تشخیص بدهند گاوصندوق این ویژگی ها را دارد . در این شرایط عموما مشتری صرفا به گفته فروشنده اعتماد می کند. 

در این جا می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که در روند خرید گاوصندوق چه مراحلی  را باید  طی کنید. چطور محصولتان را از بین تعداد زیادی محصول در بازار انتخاب کنید. اصلا باید دنبال چه ویژگی هایی در گاوصندوق باشید. 

اولین ویژگی در یک گاوصندوق باید به دنبال آن باشید، اطمینان از نسوز بودن گاوصندوق است. گاوصندوق شما حتما باید نسوز باشد. اما صرفا یک تک واژه نسوز برای وسیله ای مثل گاوصندوق کافی نیست. بلکه باید اطلاعات و جزئیات بیشتری از گاوصندوق داشته باشید. گاوصندوقی که نسوز باشد طبق استاندارد ها دارای یک لیبل است که مشخص می کند گاوصندوق به چه اندازه نسوز است. برای پاسخ دادن به این سوال قبل از هر چیز باید مشخص کنید قرار است چه چیزهایی در گاوصندوق نگهداری کنید؟ 

این سوال به شما کمک می کند تا به رتبه نسوز گاوصندوق برسید، رتبه نسوز خیلی مهم تر از نسوز بودن گاوصندوق است. در واقع گاوصندوق ها برای 3 دسته از محصولات دارای رتبه نسوز هستند. اقلام کاغذی . دیجیتالی . مغناطیسی 

هر کدام از این اقلامی که گفته شد دارای یک رتبه نسوز هستند . یعنی گاوصندوقی که برای اقلام کاغذی نسوز طراحی شده مناسب نگهداری اقلام دیجیتالی نیست و در شرایط آتش سوزی قطعا این وسیله ها آسیب می بینند. رتبه نسوز توسط استاندارد های معتبری مانند ul آمریکا، ksg کره ،jis ژاپن و ... تعیین می شود . معروف ترین این استاندارد ها استاندارد ul آمریکاست که اعتبار جهانی دارد و شرکت های مختلف از سراسر دنیا برای تست و رتبه بندی محصولاتشان را به این سازمان ارسال می کنند.

مورد بعدی که در گاوصندوق بسیار مهم است، اطمینان از ضدسرقت بودن گاوصندوق است. گاوصندوق باید ضدسرقت باشد. در واقع رسالت یک گاوصندوق امنیت است و ضدسرقت بودن تقریبا مهم ترین بخشی است که نباید از آن غافل شد. گاوصندوقی که طراحی ضدسرقت دارد به لحاظ کیفیت ساخت، فولاد به کار رفته، سیستم های رمزنگاری و بسیاری از موارد دیگر باید استاندارد باشد. مهم ترین راهی که بتوانید مطمئن شوید یک گاوصندوق ضدسرقت است استناد به استاندارد هایی است که گاوصندوق را به لحاظ امنیت در برابر سرقت تست می کنند، از جمله این مراکز می توان به استاندارد rsc  است. استاندارد rsc یکی از استاندارد های معتبر در این زمینه است و درواقع معتبر ترین میانبری است که می توان از طریق آن امنیت گاوصندوق را محک زد.