بیشترین سهم بازار در حال حاضر در گرو گاوصندوق های دیجیتال است. گاوصندوق های دیجیتال با وردشان به بازار حسابی عرصه را به تولید کننده های گاوصندوق مکانیکی تنگ کردند. تولید کنندگان گاوصندوق های دیجیتال دقیقا روی نقاط ضعف گاوصندوق های مکانیکی تمرکز کردند و با پیدا کردن راه حلی برای آن ها توانستند خیلی سریع در میان مشتریان گاوصندوق جایگاه خودشان را پیدا کردند.

مهم ترین مشکل گاوصندوق های مکانیکی وابسته بودن قفل به یک کلید بود. در هر زمان و شرایط اضطراری برای باز کردن قفل نیاز بود اول به کلید دسترسی داشته باشید. در گاوصندوق های دیجیتال کلید و اهرم ها حذف شدند. دیگر برای باز کردن قفل نیازی به کلید نبود و صرفا با یک رمز عبور قفل گاوصندوق باز می شد.

گاوصندوق های دیجیتال به مرور زمان قوی و امن تر شدند؛ تا جایی که در صنعت گاوصندوق به فکر تولید گاوصندوق هایی بودند که سیستم رمزنگاری آن ها بر پایه کد های ژنتیکی بودند. کد های ژنتیکی منحصر به فردی که برای تشخیص هویت استفاده می شوند. مانند الگوی اثرانگشت یا الگوی عنبیه. این دسته از گاوصندوق های دیجیتال در گروه محصولات فوق امنیتی قرار گرفتند. دقت رمزنگاری در این گاوصندوق ها تقریبا 10 برابر دقت رمزنگاری در گاوصندوق های دیجیتالی بود که با رمزهای عددی دقت بالا کار می کردند.

در گاوصندوق های دیجیتال هرچند دیجیتال بودن مشخصه اصلی محصولات است اما نباید از سایر ویژگی های یک گاوصندوق مانند نسوز یا طراحی درست قالب درب و بدنه غافل شد. در گاوصندوق های دیجیتال جدای از نکات مهم در خرید یک گاوصندوق الکترونیکی، باید به نسوز بودن محصول و رتبه نسوز آن نیز توجه داشت. اگر قصد نگهداری اقلام کاغذی و اسناد و مدارک این چنینی دارید یک گاوصندوق دیجیتال با رتبه نسوز UL350 مناسب است. اما اگر قصد نگهداری اقلام مغناطیسی یا دیجیتال در گاوصندوق دارید، گاوصندوق هایی با UL125  مناسب شما خواهند بود. نکات مهمی که درباره گاوصندوق های نسوز باید بدانید . ( کلیک کنید