یک دوربین حرفه ای که می تواند انتخاب خوبی باشد، دوربین های اسپید دام هستند. دوربین های اسپید دام معروف به دوربین های 360 درجه با قابلیت زوم عالی هستند. این دوربین ها یک مزیت بزرگ دارند و آن کم شدن تعداد دوربین هایی است که نصب می کنید. اما فکر می کنید دلیل این چه چیزی می تواند باشد.؟ دوربین های اسپید دام گفتیم معروف هستند به دوربین هایی با چرخش 360 درجه ، همین ویژگی باعث می شود که شما دیگر نیازی  به دوربین های بیشتر نداشته باشید.

دوربین های اسپید دام یا ptz   یکی از دوربین های پیشرفته است که قابلیت های زیادی را برای کاربر ایجاد می کند و عموما برای مراکز بزرگ و نظارت های وسیع استفاده می شود.

یک نوآوری که در این دوربین ها  در دسترس است قابلیت “ردیابی خودکار” است. ردیابی خودکار سعی می کند که پیکسل ها را در مرکز ویدیو ثابت کند در واقع ردیابی خودکار نرم افزار داخلی است که هر گونه تغییر در پیکسل هایی که توسط ویدیو ایجاد شده است را کنترل می کند. به محض اینکه حرکت از میدان دید دوربین خارج شود دوربین طبق برنامه ریزی پیش فرض به نقطه اول بر میگردد تا بتواند حرکت را از نو آغاز کند.

دوربین مداربسته ی گردان دارای قابلیت بزرگنمایی اپتیکال هستند ، یعنی می توان از طریق جابجایی لنز و فوکوس اتوماتیک تصاویر را بزرگنمایی نمود .

دوربین مداربسته اسپید دام قابلیت برنامه ریزی دارد به فرض مثال می توان اینطور برنامه ریزی کرد که به محض ثبت یک حرکت در دوربین اتفاق مشخصی بیفتد مثلا آژیری فعال شود یا دوربین به طوری حرکت کند که آن جسم را به مدت مشخصی تعقیب کند. از آن جایی که این دوربین ها خصیت چرخش 360 درجه دارند این امکان برای آن ها وجود دارد.