زمانیکه صحبت از گاوصندوق می شود شاید به فکر یک جعبه ی فلزی سنگین با اهرم های مکانیکی بیفتید که اغلب ظاهر زمخت و ناخوشایندی دارند که صرفا به خاطر امنیت دارایی هایمان حاضر به ورود یک شیء زمخت این چنینی به منزلمان می شویم، صحبت از جنبه امنیتی یک گاوصندوق شد که در واقع وظیفه اصلی هر گاوصندوقی است، قبل از ورود به بحث اصلی‌مان شاید بد نباشد بدانید خیلی از گاوصندوق های قدیمی با همان ظاهر زمخت و به ظاهر نفوذ ناپذیر و سنگین، خیلی راحت مورد سرقت قرار می گیرد یا حتی در شرایط احتمالی مثل آتش سوزی مقاومت چندان زیادی ندارند.  

پیشرفت تکنولوژی و اهمیت یافتن طراحی و دیزاین داخلی در منازل و حتی شرکت ها و محیط های اداری باعث شدند تا صاحبان صنایع امنیتی از جمله گاوصندوق نیز به فکر تامین این نیاز نسبتا نوظهور باشند و در این راستا گاوصندوق های دکوراتیو را به بازار عرضه کردند که مورد توجه افرادی قرار گرفت که زیبایی و امنیت را به یکجا می خواهند. گاوصندوق های دکوراتیو عموما علاوه بر دکوراتیو بودن دارای یک مشخصه اصلی دیگر تحت عنوان دیجیتال نیز هستند. اما منظورمان از این جمله چیست؟

قبل از هرچیزی باید بدانید که گاوصندوق دکوراتیو و گاوصندوق دیجیتال دو دسته مجزا در صنعت گاوصندوق محسوب می شود اما به جرات می توان گفت که تمام گاوصندوق های دکوراتیو، دیجیتال نیز هستند اما عکس این موضوع صادق نیست. در طراحی گاوصندوق های دکوراتیو خبری از ظاهر فلزی و زخمت با اهرم ها و قفل های قدیمی نیست، شاید در نگاه اول حتی نتوانید حدس بزنید قفل این گاوصندوق در کدام بخش قرار گرفته، در بسیاری از موراد یک صفحه تمام لمسی وجود دارد که صرفا به هنگام وارد کردن رمز در آن ناحیه نمایان می شود.

گاوصندوق های دکوراتیو علاوه بر ظاهر زیبا باید نسوز و ضدسرقت نیز باشند. این موضوع را تاکید می کنیم که اگر به دنبال یک گاوصندوق دکوراتیو هستید، زیبایی را فدای امنیت نکنید، وظیفه هر گاوصندوقی در مرحله اول قبل از هرچیزی حفظ امنیت دارایی های شما در شرایط متفاوت است. اگر چشمتان به یک گاوصندوق دکوراتیو زیبا خورد که مثل یک تابلو یا میز می تواند در منزل یا محل کار شما جا خوش کند حتما از فروشنده بخواهید تا درباره نسوز و ضد سرقت بودن آن محصول به شما اطلاعات بدهد، باید طبق یک گواهی مستند و تایید شده بدانید گاوصندوق مد نظر، در زمان آتش سوزی، در چه دمایی  و به چه مدت می تواند شرایط را تحمل کند و نسوز باشد؟ آیا دارای کواهی UL است؟ اگر جواب این سوال مثبت است درجه UL آن چند است؟ این سوالات می تواند به شما اطمینان بدهد که این گاوصندوق امکان نگهداری چه اقلامی را به شما می دهد. حتما وقتی درب گاوصندوق را باز می کنید به طراحی قالب درب دقت کنید، آیا پلکانی طراحی شده؟ تعداد و قطر زبانه های گاوصندوق را ببیند. قفل گاوصندوق از چه نوعی است و چه توسط چه شرکتی پشتیبانی می شود؟

شاید در این مرحله فکر کنید چرا خرید گاوصندوق را آنقدر سخت گرفتیم و با جزئیات عنوان می کنیم؟ گاوصندوق یک محصول امنیتی که قرار است یکبار خریده شود و حافظ مهم ترین و با ارزش ترین دارایی های شما باشد. چرا باید در یک مورد مهم این چنینی ریسک کنید؟چرا نباید در خرید محصولی که قرار است حافظ اموال ما باشد مته به خشخاش نگذاریم؟ پیشنهاد می کنیم اگر قصد دارید سری به بازار گاوصندوق بزنید تا محصول مورد نظرتان را پیدا کنید حتما راهنمای جامع 0 تا 100 خرید گاوصندوق را بخوانید.